De top 8 webdesign trends voor 2017

De top 8 webdesign trends voor 2017

Als je een eigen bedrijf hebt of gaat starten moet je natuurlijk aan veel verschillende factoren denken. Wat ga je doen? Welke groep wil je bereiken? Hoe ga je het financieren? Welke uitstraling wil je hebben? En ga zo maar door. Ook de vormgeving van onder andere je website is ontzettend belangrijk. Want dit is eigenlijk een groot deel van je visitekaartje. Zeker in de tijd van de digitaliserende samenleving. Om je een beetje op weg te helpen, heb ik hieronder een lijst gemaakt van de top 8 webdesign trends voor 2017.

1.Mobiele designelementen

Tegenwoordig maakt haast iedereen gebruik van een mobiele telefoon. En op de mobiele telefoon wordt dan ook ontzettend veel online gedaan. Wij raken hierdoor steeds meer gewend aan mobiele designelementen. We weten hoe het werkt. Momenteel wordt er al veel gedaan met deze elementen op websites en in 2017 zal dit nog veel meer ontwikkelen. Er wordt bijvoorbeeld op websites nu ook veel gebruik gemaakt van witruimtes, wat voorheen alleen een mobiele designelement was. Dit geeft de websitebezoeker wat rust en dat is fijn met het lezen van content.
 

2. Editorial design

Vroeger leken alle websites op elkaar. Er zat weinig eigen creatie in. Wat we nu al merken, is dat de websites veel vrolijker en origineler worden. Ook ga je merken dat er op een andere manier wordt uitgelijnd met de designs. Niet alles wordt zomaar midden op de pagina gezet maar er wordt gespeeld met de locatie van foto’s en teksten.


 

3. One-size-fits-all

One-size-fits-all betekent dat websites op elk scherm passen. Het wordt niet alleen maar gemaakt voor de computer of laptop, maar tegelijkertijd in het formaat gemaakt van mobiele telefoons en websites. Hierdoor krijg je geen witlijnen aan de zijkanten en vullen ze elk scherm. Dit was ook al in 2016 een bekende trend maar in 2017 wordt hier nog meer op gefocust.
 

4. Typografie

Een andere voorspelling voor 2017 is dat typografie nog belangrijker wordt. Typografie is zeer belangrijk voor de uitstraling, maar het versterkt ook de andere content op je website. Ook kan je met een originele typografie je onderscheiden van de rest. Wat volgens de voorspelling veel te zien zal zijn in 2017 is het gebruik van een eenvoudig ontwerp. Ook deze kunnen een goede indruk achterlaten, ook al is het nog zo ‘eenvoudig’.


5. Achtergronden

Achtergronden zijn altijd al belangrijk geweest bij webdesign. Dit blijft ook in 2017 maar er zal ook een hoop veranderen. Zo kunnen we verwachten dat er meer gebruik gemaakt gaat worden van bewegende achtergronden en animaties. Bijvoorbeeld als je er met je muis overheen gaat. Ook worden achtergronden die op heel het scherm zichtbaar zijn populairder.


6. Flat design

Bij flat design wordt er geen gebruik gemaakt van dimensionale effecten. Vroeger werd dit veel gedaan maar het is minder ‘gebruiksvriendelijker’. In 2017 zullen we dan ook veel flat designs zien waarbij met een stukje schaduw de diepte wordt gecreëerd.
 

7. Originaliteit

Bezoekers en gebruikers vinden authenticiteit erg belangrijk. En dit verwachten zij dus ook terug te zien bij de merken die ze gebruiken. Originaliteit wordt bij webdesign vooral behaald door illustraties. Die fleuren de site op en versterken je merk. Ook door het gebruik van bepaalde typografie onderscheidt je jouw merk van anderen (zoals onder het kopje ‘typografie’ uitgelegd). En met het gebruik van authentieke foto’s kom je ook een heel eind. Het helpt zeker om een professionele fotograaf in te huren die voor jou prachtige foto’s maakt.
 

8. Kleurrijk

Vroeger werd er alleen nog gebruik gemaakt van ‘veilige kleuren’ en weinig kleuren. Tegenwoordig is dat eigenlijk not-done en komen juist de opvallende en veel verschillende kleuren hoger op het lijstje. De reden hiervoor is dat je sneller de aandacht krijg van de bezoeker. Maar ook past dit bij de trend om van de gebaande paden af te stappen en gaat experimenten. Dus wees niet bang en gebruik lekker veel kleur!


 

Al met al hebben een aantal trends in 2016 al hun intrede gedaan maar zullen in het aankomende jaar zich steeds meer gaan ontwikkelen. Het belangrijkste is dat je origineel bent, je design gebruiksvriendelijk is en je onderscheidt van andere merken. Hoe je dat doet? Door gebruik van originele typografie, editorial design, foto’s en kleuren. En houdt er rekening mee dat tijdens je webdesign je een one-size-fits-all formaat hebt, want er wordt ook steeds meer gedaan op de mobiele telefoon of tablet. Dus wees origineel en creatief! Wij bij reclamebureau Pixoyo weten daar alles van! Dus mocht je een design nodig hebben stuur ons dan een mailtje naar info@pixoyo.nl. Creatief reclamebureau weet hier wel raad mee.